ŐRBOTTYÁNI BARÁTSÁG
HORGÁSZEGYESÜLET
Hatályos: 2017. március 04.
Az egyesület neve: Őrbottyáni „Barátság” Horgászegyesület, 2162 Őrbottyán, Tó utca
Székhelye: 2162 Őrbottyán, Pf. 9.
Működési terület: Őrbottyán, Vácrátót községek
Vízterület: Őrbottyán, 1. sz. víztározó
Bélyegző: Kör alakú, benne egy horog embléma, alatta 1971. a kör alakban szöveg: Őrbottyáni Barátság Horgászegyesület
Jelenlegi vezető Elnök: Stipka István
tisztségviselők Alelnök:
Titkár: Pethő Attila
Gazdasági felelős: dr. Erőss Gusztáv
Verseny és környezetvédelmi felelős: Vadkerti Sándor
2.§
Az egyesület célja:
3.§
Az egyesület feladata a 2. §-ban meghatározott célok érdekében:
4. §
Az egyesület a Pest Megyei Horgászok Szövetségének tagjaként fejti ki tevékenységét.
5.§
Az egyesület tagsági viszony formái:
Rendes jogú tag lehet az:
Az egyesületnek jogi és jogi személyiséggel nem rendelkező *területi engedélyese* is lehet.
Az ilyen jogi személynek az egyesületben való tevékenységét, részvételét az egyesület és a jogi személy képviselője – aki nem lehet az egyesület tagja – által kötött együttműködési szerződésben rögzíti és határozza meg (pl. más egyesület, vállalkozó, intézmény, gazdálkodó szervek stb.)
A *területi engedélyes* az Alapszabály, a testületi szervek és a közgyűlés rá vonatkozó előírásait, határozatait tudomásul veszi és magára nézve kötelezőnek tartja.
betöltött az a magyar állampolgár, aki felvételét kéri és a szülő (gyám) a felvételhez írásban hozzájárul, továbbá a felmerülő költségeket vállalja.
6. §
7. §
A tagok jogállása:
8. §
A tagok kötelezettségei:
Jelen rendelkezés nem alkalmazható abban az esetben, ha a tag a befizetést tagsági jogviszonyának fegyelmi úton történő felfüggesztése miatt nem teljesítette.
4. Az egyesület gyermekhorgász tagjai - törvényes képviselőjükön keresztül - kötelesek a rájuk vonatkozó tagdíjat befizetni és a rendes és ifjúsági tagok kötelezettségei közül a d.)- f.) pontban foglaltakat megtartani
9. §
A tagsági viszony megszűnése:
A tagsági viszony kilépéssel történő megszűnése esetén a kilépő tag elveszíti a további tagságról szóló rendelkezési jogát. A kilépéssel kapcsolatos eljárást az SZMSZ részletesen szabályozza.
A tagsági jogviszony megszűnésével a tagdíj és egyéb díjfizetési kötelezettség megszűnik, de már a befizetett vagyoni hozzájárulás, tagdíjak és egyéb díjak vissza nem követelhetőek.
10. §
A választás 5 éves időtartamra szól. A testületek és tagjaik, valamint a MOHOSZ küldöttek a közgyűlésnek választóiknak beszámolási kötelezettséggel tartoznak. Abban az esetben, ha a feladataikat nem látják el megfelelően, az őket megválasztó szerv által bármikor visszahívhatók.
11. §
Az egyesület szervei:
Az egyesület alkalmazottai:
Az egyesület ügyintéző és képviseleti szervének tagja az lehet, aki nagykorú, rendes tagja az egyesületnek, valamint a közügyek gyakorlásától nincs eltiltva és magyar állampolgár, a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvényben meghatározottak szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkezik vagy a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény hatálya alá tartozik, bevándorolt és letelepedett jogállású, illetve tartózkodási engedéllyel rendelkezik.
Az egyesület elnökségének, felügyelő bizottságának és fegyelmi bizottságának tagjai nem lehetnek egymásnak hozzátartozói.
Az egyesület a közgyűlés által választott küldöttei útján vesz részt a Pest Megyei Horgászok Szövetsége munkájában.
12 §
Ezen okok miatt összehívott közgyűlésen a tagok kötelesek az összehívásra okot adó körülmény megszüntetése érdekében intézkedést tenni vagy az egyesület megszüntetéséről dönteni.
A közgyűlés határozatairól írásos dokumentum készül, amely a jegyzőkönyv részét képezi. A határozatokról az érintetteket az elnökség levélben értesíti. Mind a jegyzőkönyvek, mind a határozatok az egyesület irodájában elérhetőek.
A Ptk. 3:80 § (a-m) pontnak megfelelően
kell összehívni, ha ezt:
össze és látja el az elnöki feladatokat. Az elnökség üléseire a választott elnökségi
tagokon kívül meg kell hívni a felügyelő bizottság és a fegyelmi bizottság
elnökeit.
Nem lehet vezető tisztségviselő az, akit e foglalkozástól jogerősen eltiltottak. Akit valamely foglalkozástól jogerős bírói ítélettel eltiltottak, az eltiltás hatálya alatt az ítéletben megjelölt tevékenységet folytató jogi személy vezető tisztségviselője nem lehet. Az eltiltást kimondó határozatban megszabott időtartamig nem lehet vezető tisztségviselő az, akit eltiltottak a vezető tisztségviselői tevékenységtől.
Az egyesület jogi személyisége és vagyona:
Az egyesület megszűnése:
bályban meghatározott, az egyesület céljával megegyező vagy hasonló cél megvalósítására létrejött közhasznú szervezetnek kell átadni. A nyilvántartó bíróság jogszabályban meghatározott szervezetnek juttatja a vagyont, ha az alapszabály nem tartalmaz rendelkezést a megszűnő egyesület vagyonáról, vagy ha az alapszabályban megjelölt közhasznú szervezet a vagyont nem fogadja el, vagy azt nem szerezheti meg. A fennmaradó vagyon sorsáról a nyilvántartó bíróság a törlést kimondó határozatban rendelkezik, a vagyonátruházás teljesítésére szükség esetén ügygondnokot rendel ki. A vagyon feletti rendelkezési jog az egyesület törlésével száll át a jogosultra.
Ha az egyesület jogutód nélkül megszűnik, a hitelezők kielégítetlen követelésük erejéig kártérítési igényt érvényesíthetnek az egyesület elnökségi tagjaival szemben a szerződésen kívül okozott károkért való felelősség szabályai szerint, ha az
elnökségi tag az egyesület fizetésképtelenségével fenyegető helyzet beállta után a hitelezői érdekeket nem vette figyelembe. Ez a rendelkezés végelszámolással történő megszűnés esetén nem alkalmazható.
Az egyesület felügyelete:
----------------------------------------
Stipka István elnök
Előttünk, mint tanúk előtt:
tanú1: Reményi József
név:
aláírás:
lakik:
anyja neve:
tanú2: Tóth Béla
név:
aláírás:
lakik:
anyja neve:
ŐRBOTTYÁNI BARÁTSÁG
HORGÁSZEGYESÜLET
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI
SZABÁLYZAT
az egyesületi tagfelvétel és az egyesület belső működésének szabályozására
Hatályos: 2016.02.20.
Az egyesületi tagok oktatása és képzése
Egyesületünk olyan vizsgabizottságot hoz létre és működtet, mely bizottság legalább
3 főből áll s tagjai horgászati és halgazdálkodási ismereteiket társadalmi halőri halászati őri vizsgával, avagy a vhr. 32.§ (1) bekezdés szerinti végzettséggel igazolják.
Az egyesületi tagfelvétel szabályozására
(Alapszabály melléklete)
1./ Előzmények:
Az egyesület 1996. évi közgyűlése felhatalmazta az akkori vezetőséget, hogy a
víztározó egy része alatti földterületet az egyéni tulajdonosoktól megvásárolja.
Mivel az egyesület az ehhez szükséges pénzügyi fedezettel nem rendelkezett,
ezért az egyesületi tagokat felszólította, hogy a tóvásárlást a hozzájárulásukkal
segítsék elő. A meghatározott hozzájárulás két részletben való megfizetése egyben
biztosította a további tagsági viszonyt is, aki ennek nem tett eleget, tagsági
viszonya megszűnt.
A vásárlás után a földhivatal az egyesület tulajdonjogát bejegyezte.
Az elmúlt években a tagságot erőteljesen foglalkoztatta, hogy milyen címen történt
a fizetési hozzájárulás, (kölcsön, tulajdonrész vásárlás stb.) ezért több
kezdeményezés történt annak tisztázására.
A helyzetet csak tovább bonyolította, hogy a befizetett összeg aktualizálása
legutoljára 1997. évben történt.
A jogi szakértőkkel történő konzultáció két megoldás lehetőségét vázolta, egyrészt
az egyesület feloszlatását, amely után az alapszabály rendelkezése a mérvadó, másrészt,
hogy a jelenlegi helyzet feloldására a legcélszerűbb megoldás a tagsági viszony
értékének meghatározása és annak folyamatos karbantartása. Közgyűlési határozat a
mindenkori banki alapkamattal kell növelni évente a tagsági viszony értékét.
Az egyesület 2005. évi közgyűlése úgy határozott, hogy a mindenkori banki alapkamat
mértékével növekszik a tagság értéke. Az egyesület feloszlatását elvetette, ezért a
szabályozás a tagsági viszony reális értékének nyilvántartását és karbantartását célozza
meg. Ez a forma, amely rugalmasan biztosítja a tagsági viszony megtartását,
változását és mobilitását, ugyanakkor elismeri a befizetés egy adott időbeli értékét is.
Az elmúlt időszakban a tagság létszáma drasztikusan a felére csökkent, és
kismértékben cserélődött.
Jelenleg a teljes jogú tagfelvétel szünetel, csak kilépéssel, törléssel, ajándékozással és
örökléssel változik a tagság összetétele. A rendes jogú tagság létszáma jelenleg 166 fő,
mely nem növekedhet.
Ennek eljárásos módjait szabályozza az SZ. M. SZ.
Az Egyesületi rendes jogú tag:
Feltételei:
- hozzájárult a tóvásárláshoz,
- vagy korábbi tag kilépésével jutott a tagsági viszonyhoz,
- vagy örökölte, illetve ajándékozás útján jutott hozzá.
-2-
Figyelembe véve a rendes jogú tagság feltételeit, szükséges szabályozni a különböző
eljárásokat. Nincs új tagfelvétel, csak tagcsere lehetséges.
2./ Tagsági viszony megszűnése kilépéssel:
Az egyesület alapszabályának értelmében a tagnak jogában áll a kilépés.
Az a tag, aki kilépni szándékozik, az hivatalosan írásban bejelenti az egyesület
elnökségének ez irányú szándékát.
Az egyesület elnöksége ezt megtárgyalja és írásban értesíti a kilépést kezdeménye-
zőt a döntéséről.
Ennek megszervezése, lebonyolítása a kilépő feladata.
Az új tag felvételének követelményei:
- a régi tag kilépési nyilatkozata,
- az új tag felvételi kérelme,
- a felvételi döntés az elnökség részéről.
Ezek után szükségesek az alábbiak a tagfelvétel adminisztrációs feladataihoz, az új
tag regisztrációjához:
- kilépési nyilatkozat,
- tagfelvételi kérelem,
- elnökség tagfelvételi döntése,
- egyszeri halasítási díj befizetése.
Csak a fentiek egyidejű teljesítése után kerül sor az új tag regisztrációjára.
3./ Tagsági viszony ajándékozása:
Az egyesületi rendes jogú tagnak lehetősége van a tagsági viszonyának
elajándékozására, amelyre az alapszabály lehetőséget ad. Az ajándékozottak körét az
meghatározását.
Az ajándékozás tényét az ajándékozó kezdeményezi.
Az ajándékozó értesíti az elnökséget, amelyben egyértelmű az ajándékozó és az
ajándékozott személye.
Az elnökség a bejelentést tudomásul veszi, majd meghatározza ennek
lebonyolítási feltételeit.
Az ajándékozó tag a kilépési nyilatkozatában megjelöli a kedvezményezett tag
személyét,
- az új tag kéri felvételét,
- elnökség döntése szükséges a felvételhez,
- egyszeri halasítási díj befizetése kötelező.
Ezek egyidejű megléte után van lehetőség az új tag regisztrációjára.
4./ Tagsági viszony megszűnése örökléssel.
Az alapszabálya értelmében a tagsági viszony a tag elhalálozásával örökölhető.
Az örökös személye, a csak azzal kapcsolatos jogi úton értelmezhető.
Az örökösök körét, azok lehetőségeit az alapszabály nem korlátozza.
-3-
Az örökös személyének azonosítása, feltételeinek megléte után az alábbiakat kell
figyelembe venni.
Az örökös döntése a tagsági viszonnyal kapcsolatban:
- örökös döntésével kéri felvételét az egyesületbe,
- örökös dönt a kilépésről,
- örökös dönt az ajándékozásról.
Az öröklés folyamatának megoldásához az alábbiak szükségesek:
- amennyiben az örökös kéri tagfelvételét, tagfelvételi kérelem a elnökség részére,
- amennyiben az örökös dönt a kilépésről, kilépési nyilatkozat a elnökség részére,
felvételi kérelem az új tag részéről,
-ajándékozás esetén a kilépési nyilatkozat és a felvételi kérelem az elnökség részére.
-az öröklés útján szerzett rendes jogú tagság esetén az egyszeri halasítási díj fizetése
nem kötelező.
5./ Általános rendelkezések:
- A tagfelvétel SZ. M. SZ-ben nem érintett feltételeit az alapszabály részletesen
szabályozza.
- Az SZ. M. SZ-ben szabályozott feltételek esetén az elsőfokú döntési jogkör az
elnökség hatásköre, fellebbezés esetén, másodfokon a közgyűlés tárgyalja és dönt.
- A rendes jogú tag törlését az egyesület alapszabálya és fegyelmi szabályzata
részletesen tartalmazza.
- A kilépő és az ajándékozó tagnak a továbbiakban az egyesülettel szemben
semmiféle követelése nem merülhet fel.
- Örökléssel szerzett rendes jogú tagság esetén, ha a tag kéri felvételét, nem
kötelező az egyszeri halasítási díj befizetése.
Amennyiben az örökös döntése a kilépés, vagy más személynek tovább
ajándékozás, egyszeri halasítási díjat köteles fizetni a felvételt kérő tag.
- A kilépéssel és ajándékozással szerzett tagviszony esetén a tagfelvételt kérő
személy az egyszeri halasítási díjat köteles fizetni.
- A szervezeti és működési szabályzat elfogadása, módosítása a közgyűlés
hatásköre, kivéve az elnökség tagjai közötti munka megosztása, melyet a közgyűlés az
elnökség hatáskörébe utal át.
- A tagsági jogviszony közvetlen vérszerinti rokonnak egyszeri alkalommal
elajándékozható, ebben az esetben nem kell megfizetni az első halasítás összegét.
- Az Őrbottyáni Barátság Horgász Egyesület tulajdonában levő őrbottyáni horgásztó
területén csak az folytathat éjszakai horgászatot, aki elfogadja, hogy a társadalmi
halőrök ellenőrzésének teljes mértékben eleget tesz.
- Az egyesület elnökségi tagjai és bizottsági elnökök évente 1 tisztelet jegyben
részesülnek
- Annak az elnökségi tagnak, aki az Őrbottyáni Barátság Horgász Egyesület
alkalmazottjainak munkáját irányítja feladatainak ellátásához a mindenkori
költségvetésben szereplő útiköltség térítés keretből évi 200.000,- Ft-ot biztosít.
Az elvégzett munkáról az egyesület elnökének negyedévenként kell beszámolni.
A vezető tisztségviselőknek és a bizottsági elnököknek indokolt esetben, bizonylatolt
módon az egyesület elnöke által igazoltan üzemanyag költségtérítés fizethető a
mindenkori költségvetésben szereplő útiköltség térítés összegének keretein belül.
A szabályzat az egyesületi alapszabály szerves részét (mellékletét) képezi és csak együtt alkalmazható.
Őrbottyán, 2015.02.28
Őrbottyáni Barátság Horgászegyesület
Szervezeti és Működési Szabályzat
Melléklete
Az Elnökség tagjai:
Az Egyesület Elnöke: Stipka István
Alelnöke: Béres István
Gazdasági vezetője: Dr.Erőss Gusztáv
Titkára: Pethő Attila
Ifjúsági verseny- és Vadkerti Sándor
környezetvédelmi felelőse:
Az elnök feladatait az alapszabály tartalmazza.
Alelnök: Szervezi és irányítja az alkalmazottak munkáját.
Elvégzi az egyesület pályázataival kapcsolatos feladatokat. Részt vesz a halasítás szervezésében.
Gazdasági vezető: Irányítja a horgászvizsgáztatásokkal kapcsolatos feladatokat és elvégzi az ehhez szükséges adminisztrációs munkákat. Elvégzi az egyesület pénzügyi feladatait.
Titkár: Ügyviteli rendszer ellenőrzése, felügyelete. Gyűlések, rendezvények szervezése, jegyzőkönyvek elkészítése. Részt vesz a halasítás szervezésében. Az SZMSZ mellékletének elkészítése. Elkészíti a horgászrend módosítását a 2015.02.28-i közgyűlés határozatai alapján.
Ifjúsági verseny- és környezetvédelmi felelőse:
Szervezi és intézi az egyesület versenyeit, közreműködik az egyesület vízterületén más egyesületek által szervezett versenyekben. Szervezi a társadalmi munkákat. Részt vesz a horgászvizsgáztatásban.
Őrbottyáni Barátság Horgászegyesület
FEGYELMI SZABÁLYZAT
TERVEZET
A horgászattal kapcsolatos jogszabályok és egyéb rendelkezések érvényre juttatása, a fegyelmi vétséget elkövetők felelősségre vonásának egységes rendje érdekében a Közgyűlés az alábbi szabályzatot fogadja el.
I.
A Fegyelmi Eljárás célja
A fegyelmi eljárás célja a horgászatra vonatkozó jogszabályi rendelkezések, különösen a halgazdálkodásról és halvédelemről szóló 2013. évi CII. törvény, az országos horgászrend, az egyesületi alapszabály, a helyi horgászrend, az egyesület testületi szervei által hozott határozatok, a társadalmi együttélés szabályai megtartásának, valamint a szervezeti élet tisztaságának biztosítása, illetve a cselekménnyel arányban álló elmarasztalással az elkövető és más horgász visszatartása hasonló magatartástól.
II.
FEGYELMI VÉTSÉGEK
Fegyelmi vétséget követ el az a horgászegyesületi tag:
a.) aki ellen halgazdálkodással (halászattal, horgászattal) összefüggő szándékos bűncselekmény miatt a bűnüldöző, illetve igazságügyi szervek jogerős marasztaló határozatot hoztak, vagy akit halászattal, horgászattal kapcsolatos bármely bűncselekmény miatt jogerősen végrehajtandó vagy részben felfüggesztett szabadságvesztésre ítéltek;
b.) akit halgazdálkodással (halászattal, horgászattal) kapcsolatos cselekményért jogerősen halvédelmi bírsággal sújtottak, vagy halászattal, horgászattal kapcsolatos, illetve horgászattal összefüggő környezetvédelmi szabálysértés elkövetésében jogerősen vétkesnek találtak;
c.) aki a halászattal, horgászattal, illetőleg a környezetvédelemmel kapcsolatos törvényeket, jogszabályokat megsérti;
d.) aki a horgászrendi előírásokat, a horgászat etikai szabályait megszegi;
e.) aki az egyesületi alapszabály, horgászrend, a választott szervek határozatai, a társadalmi együttélés szabályai ellen vét, vagy az egyesület alapszabályszerű működését veszélyezteti;
f.) aki a választott testület tagjaként vagy tisztségviselőként kötelességét felróható okból nem teljesíti, illetve kárt okozóan elhanyagolja;
g.) aki az egyesülettel szemben fennálló kötelességeit az előírt határidőben nem teljesíti, a fegyelmi szerv idézésére a fegyelmi tárgyaláson, mint tanú, kellő indok nélkül nem jelenik meg, vagy ott valótlant állít.
III.
FEGYELMI BÜNTETÉSEK
3.1.) Fegyelmi büntetések:
3.2.) Indokolt esetben a 3.1.) pont e.) és f.) pontjaiban megjelölt fegyelmi büntetést együtt is ki lehet szabni.
3.3.) Az egyesület választott testületének tagja, illetőleg tisztségviselője által elkövetett, a II/f.) pontja szerinti fegyelmi vétség esetében csak a 3.1. pont a.) és b.) pontjában megjelölt fegyelmi büntetést lehet kiszabni, valamint indítványozni lehet az eljárás alá vont személy tisztségből való visszahívását.
3.4.) A 3.1. pont c-e.) pontjai szerinti fegyelmi büntetések leghosszabb időtartama öt év.
3.5.) A 3. 1. pont c.) - f.) pontjai alapján kiszabható büntetés végrehajtása - rendkívüli méltánylást érdemlő esetben – legfeljebb háromévi próbaidőre felfüggeszthető. Ha a próbaidő eredményesen telt el, a fegyelmi büntetés végrehajthatósága megszűnik. Amennyiben azonban a fegyelmi eljárás alá vont tag a próbaidő alatt újabb fegyelmi vétséget követ el és emiatt ismét fegyelmi büntetés kiszabására kerül sor, ebben a határozatban el kell rendelni a korábban kiszabott, de próbaidőre felfüggesztett fegyelmi büntetés végrehajtását is.
3.6.) A 3.1. pont e.) pontja szerinti fegyelmi büntetés esetén a kiadott horgászjegyet és területi engedélyeket a határozat jogerőre emelkedésekor – a büntetés időtartamára, vagy az év teljes hátralevő részére – vissza kell vonni.
3.7.) Akivel szemben a 3.1. pont e.) pontja alapján két évet meghaladó tartamú fegyelmi büntetést szabtak ki, a büntetés letöltése után csak abban az esetben kaphat újból horgászjegyet, ha előzetesen ismét vizsgát tesz horgászati ismeretekből.
3.8.) A 3.1. pont f.) pontja szerinti kizárás büntetés alkalmazása esetén a tag részére a tagi hozzájárulás jegybanki alapkamattal növelt összegét az Egyesület 30 napon belül készpénzben, vagy átutalással visszafizeti.
3.9.) A fegyelmi büntetés kiszabásánál figyelembe kell venni az enyhítő és súlyosbító körülményeket, különösen a cselekmény súlyát, ismételtségét, a szándékosság, illetőleg a gondatlanság fokát, az okozott kár mértékét. Mérlegelni kell az egyesületben, vagy vízterületen a horgászfegyelem fenntartásához, illetőleg megszilárdításához fűződő különleges érdekeket.
Enyhítő körülményként értékelhető különösen, ha az elkövető: - fiatalkorú
- kezdő horgász, aki még nem ismeri kellően a horgászat szabályait
- számottevő társadalmi munkát végzett a horgászközösség javára
- feltáró jellegű beismerést tett
- tettét őszintén megbánta.
Súlyosbító körülmény lehet különösen, ha az elkövető:
- már korábban is követett el fegyelmi vétséget
- tettét ittas állapotban követte el
- cselekménye erőszakos jellegű
- cselekménye az Egyesületre nézve jelentős anyagi, vagy erkölcsi hátránnyal jár.
3.10.) A büntetéskiszabási gyakorlat egységessége érdekében a Fegyelmi Szabályzat mellékleteként a fegyelmi bizottság javaslatára az Elnökség meghatározza a kiemelt fegyelmi vétségek tekintetében a 3.1.) pont alapján javasolt fegyelmi büntetéseket és azok irányadó mértékét, azonban ettől a fegyelmi szervek az eset körülményeire tekintettel eltérhetnek.
A mellékletben foglaltak a fegyelmi helyzet változása függvényében a fegyelmi bizottság javaslatára az Elnökség határozatával megváltoztathatóak.
IV.
Fegyelmi szervek és azok hatásköre:
Fegyelmi szervek:
a.)az Egyesület fegyelmi bizottsága
b.) az Elnökség
c.) az Egyesület Közgyűlése
c.) Az Elnökség határozata ellen a Közgyűléshez lehet fellebbezni a határozat tudomásra jutásától számított 30 napon belül.
V.
AZ ELJÁRÁS MEGINDÍTÁSA
5.1.) Fegyelmi eljárás csak egyesületi tag ellen és kizárólag írásban rendelhető el.
Az értesítésben ismertetni kell az általa elkövetett fegyelmi vétséget. Az egyesületi tagság megszűnése – az elhalálozás esetét kivéve – a fegyelmi eljárás lefolytatását nem akadályozza.
5.2.) A fegyelmi eljárás elrendelésére jogosultak: az Egyesület elnöke, alelnöke, titkára.
Az egyesület Közgyűlése kötelezheti az elnököt (alelnököt, titkárt) az eljárás elrendelésére.
Az eljárást az egyesület bármely tagja kezdeményezheti, de az elnök (alelnök, titkár) jogosult elbírálni, hogy a cselekmény fegyelmi eljárás elrendelését megköveteli-e.
5.3.) Az egyesület elnöke a tudomására jutott fegyelmi vétségek kivizsgálásáról, vagy a fegyelmi eljárás elrendeléséről haladéktalanul gondoskodni köteles.
5.4.) Az egyesület elnöke csekély súlyú fegyelmi vétség esetén jogosult fegyelmi eljárás mellőzésével „figyelmeztetés” illetve „írásbeli megrovás” fegyelmi büntetés alkalmazására.
Ha az eljárás alá vont személy az elnök ezen intézkedése ellen a közléstől számított 8 napon belül kifogással él, a fegyelmi eljárást el kell rendelni.
5.5.) Ha a horgászegyesület tagja a 2. pont. a.-b.) pontjaiban foglalt cselekményeket követte el, a fegyelmi eljárás megindítása kötelező.
Súlyos fegyelmi vétség alapos gyanúja esetén a fegyelmi eljárás elrendelésére jogosult a fegyelmi ügy jogerős befejezéséig terjedő időre felfüggesztheti a fegyelmi eljárás alá vont személy tisztségének betöltésére, illetve a horgászatra vonatkozó jogát.
VI.
ELÉVÜLÉS
Ha a fegyelmi vétség elkövetése óta több mint egy év, vagy ha az eljárás elrendelésére hivatott személy tudomására jutásától három hónap eltelt, fegyelmi eljárás nem indítható, kivéve, ha az ügyben büntető- vagy szabálysértési eljárás indult. Ez utóbbi esetben az egy év elévülési idő a büntető, vagy szabálysértési eljárásban hozott határozat jogerőre emelkedését követő napon kezdődik.
VII.
A FEGYELMI SZERVEK MŰKÖDÉSE
7.1.) A fegyelmi bizottság határozatképes, ha az ügy tárgyalásán valamennyi tag jelen van. Egy tag akadályoztatása esetén az Elnökség valamely tagja helyettesítheti.
A fegyelmi bizottság Határozatait egyszerű szótöbbséggel hozza.
7.2.) Nem járhat el konkrét ügyben a fegyelmi bizottság tagjaként az eljárás alá vont személy, a sértett, továbbá, aki a fegyelmi eljárás alá vont tagnak, vagy sértettnek hozzátartozója, illetve aki az eljárás alá vont taggal vagy sértettel munkajogi alá-, vagy fölérendeltségi, vagy egyéb függőségi kapcsolatban áll.
Nem működhet közre a fegyelmi szerv tagjaként az eljárásban az sem, akitől az ügy tárgyilagos megítélése egyéb okból (elfogultság) nem várható el.
7.3.) A másodfokú eljárásban nem vehet részt az, aki a felülvizsgált határozat meghozatalában, illetőleg – vizsgálóbiztosként – az azt megelőző eljárásban részt vett.
VIII.
ELJÁRÁSI SZABÁLYOK
8.1.) A fegyelmi bizottság elnöke gondoskodik az eljárás szabályszerű lefolytatásáról. Bonyolultabb ügyekben a tényállás tisztázása céljából a bizottság tagjai közül vizsgálóbiztost jelölhet ki, vagy a kivizsgálást maga is foganatosíthatja.
8.2.) Az fegyelmi bizottság elnöke a fegyelmi ügy tárgyalását az iratok beérkezésétől számított 30 napon belül köteles kitűzni, vagy – szükség esetén – annak kivizsgálását elrendelni. A kivizsgálás legfeljebb 60 napig tarthat.
A fegyelmi bizottság elnöke, amennyiben a tényállás és a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján úgy ítéli, elrendelheti, hogy a fegyelmi bizottság tárgyalás tartása nélkül hozzon határozatot a fegyelmi ügyben. Ez esetben csupán az eljárás megindításáról kell értesíteni az eljárás alá vont személyt. Az indokolt határozatot tértivevényes postai küldeményként kell kézbesíteni az eljárás alá vont részére, aki a kézbesítéstől számított 8 napon belül kérheti tárgyalás tartását. Tárgyalás tartása esetén a további eljárásra a 8.3.) pontban foglaltak az irányadóak. A határidő elmulasztása esetén tárgyalás tartásának helye nincs, a határidő elmulasztása esetén igazolással élni nem lehet.
8.3.) Az eljárás alá vont tagot tértivevényes ajánlott levélben és azzal a figyelmeztetéssel kell a kitűzött tárgyalásra megidézni, hogy igazolatlan távolmaradásával a tárgyalás megtartását nem akadályozza, bizonyítékait, tanúit legkésőbb a kitűzött tárgyaláson bejelentheti, illetve tanúit a tárgyalásra előállíthatja, védekezését írásban is előterjesztheti.
8.4.) Ha az elkövető a terhére rótt fegyelmi vétség elkövetését az ellenőrzés során elismerte és ezt a feljelentésen aláírásával tanúsítja, a bizonyítási eljárást mellőzni lehet. Ilyen esetben elegendő a tárgyalásra csupán az elkövetőt megidézni.
A vétség elismerésének hiányában is mellőzni lehet a bizonyítási eljárást csekélyebb jelentőségű fegyelmi vétségek esetén, ha a feljelentést hivatalos vagy közfeladatot ellátó személy (rendőr, halőr, stb.) tette. Ilyenkor azonban csak a 3.1. pont a.) vagy b.) pontjában meghatározott fegyelmi büntetést lehet kiszabni.
8.5.) Azok közül, akiknek a tárgyaláson való meghallgatása szükséges, az egyesület tagjai megidézhetők, mások pedig meghívhatók. Az idézés kézhezvétele és a tárgyalás megtartása közötti minimális határidő nyolc nap.
8.6.) A tárgyalás nyilvános. Az eljárás alá vont tag indokolt kérelmére azonban zárt tárgyalást lehet elrendelni. Amennyiben erkölcsi okok indokolják, a bizottság elnöke a tárgyalásról az ifjúsági tagokat kizárhatja.
8.7.) A tárgyalást a fegyelmi szerv elnöke nyitja meg, vezeti és gondoskodik a rend fenntartásáról. Azt, aki a tárgyalás rendjét zavarja, a teremből kiutasíthatja, a horgászegyesületi tag ellen fegyelmi eljárást kezdeményezhet.
A fegyelmi szerv elnöke megállapítja a tárgyalás megtartásának szabályszerű feltételeit, számba veszi a megjelenteket, felveszi az eljárás alá vont tag személyi adatait, tisztázza az esetleges elfogultsági körülményeket. Elfogultsági kifogás előterjesztése esetén, a kifogásolt tag nyilatkozata, valamint az esetleges bizonyítás felvétele után – a kifogásolt tag és az eljárás alá vont személy távollétében – a fegyelmi szerv kellő indoklással dönt az elfogultsági kifogás elfogadásáról vagy elvetéséről.
Ezután következik az ügy ismertetése, majd az elnök meghallgatja az eljárás alá vont tagot, akihez a szerv tagjai is kérdéseket intézhetnek. Ezután kerül sor a fegyelmi szerv által szükségesnek tartott bizonyítás felvételére.
8.8.) Ha az eljáró fegyelmi szerv úgy ítéli meg, hogy a határozathozatalhoz elegendő alap áll rendelkezésre, a bizonyítási eljárást befejezettnek nyilvánítja és a további esetleges bizonyítékok vizsgálatától eltekint. A bizonyítékokat egyenként és összességükben értékeli és az ezen alapuló meggyőződése szerint állapítja meg a tényállást.
8.9.) A tárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek az eljáró fegyelmi szerv megnevezését, tagjainak nevét, a jegyzőkönyvvezető és a hivatalból megjelenő más személyek nevét, az eljárás alá vont tag nevét, lakcímét, horgászigazolványának és állami horgászjegyének számát, egyesületi nyilvántartási számát, esetleges viselt tisztségét, az eljárás alá vont tag érdemi nyilatkozatát a terhére rótt fegyelmi vétség tekintetében, védekezését, a tanúk vallomásának lényegét és az elhangzott indítványokat kell tartalmaznia.
8.10.) A jegyzőkönyvet az eljáró szerv tagjai és – amennyiben a jegyzőkönyvet nem annak valamelyik tagja vezeti – a jegyzőkönyvvezető írja alá.
8.11.) A fegyelmi szerv zárt ülésén hozza meg határozatát, amelyet az elnök azonnal kihirdet, vagy a kihirdetésre legfeljebb nyolc napon belül újabb határnapot tűz ki.
8.12.) Ha a szerv a bizonyítási eljárás eredményeként azt állapítja meg, hogy az eljárás alá vont személy terhére rótt cselekmény:
- nem fegyelmi vétség;
- a terhére rótt cselekményt nem követte el,
- a terhére rótt cselekmény elkövetése megnyugtató módon nem bizonyítható;
- terhére rótt fegyelmi vétség elévült
az eljárást határozattal megszünteti.
Az eljárás alá vont személy halála esetén az eljárást meg kell szüntetni.
8.13.) A határozatot írásba kell foglalni. A határozat rendelkező részből és indokolásból áll.
A rendelkező rész a fegyelmi szerv megjelölését, az ügy számát, az eljárás alá vont tag nevét, lakcímét, esetleges viselt tisztségét, horgászigazolványának és állami horgászjegyének számát, a korábban indított fegyelmi eljárás(ok) adatait, a tárgyalás helyét és idejét, továbbá az eljárás alapját, a fegyelmi ügyben hozott érdemi döntést és a fellebbezési jog tekintetében nyújtott tájékoztatást tartalmazza.
A határozat indokolási része a megállapított tényállást, a bizonyítékok megjelölését, azok értékelését, a levont ténybeli és jogi következtetést, továbbá fegyelmi büntetés kiszabása esetén az értékelt súlyosbító és enyhítő körülményeket tartalmazza.
8.14.) Az indokolást is tartalmazó határozatot a fegyelmi szerv az eljárás alá vont tagnak kihirdetését követően kézbesíti, vagy tértivevényes ajánlott levélben 8 napon belül megküldi. Meg kell küldeni továbbá a határozatot az eljárást elrendelő szervnek vagy személynek.
8.15.) Az I fokú határozat kihirdetésekor a fellebbezésre jogosultak a fellebbezési jogukról lemondhatnak. A jogerős fegyelmi határozatot a fegyelmi szerv elnöke jogerősítő záradékkal látja el.
8.16.) A 3. 1. pont c.) - f.) pontjában meghatározott fegyelmi büntetéseket a határozat jogerőre emelkedése után haladéktalanul be kell jegyezni az eljárás alá vont személy egyesületi tagnyilvántartó kartonjára. A bejegyzésben dátumszerűen fel kell tüntetni a fegyelmi büntetés hatályának első és utolsó napját.
8.17.) A hónapokban, illetőleg években megállapított fegyelmi büntetés kezdő napja az a nap, amelytől kezdődően az eljárás alá vont személy a fegyelmi határozatban megjelölt jogát ténylegesen nem gyakorolhatta. Ha a fegyelmi vétség miatt a horgászathoz való jogot felfüggesztették, a horgászjegyet, területi engedélyt bevonták, ennek tartama beszámít a jogerős fegyelmi határozatban megállapított időtartamba. Amennyiben viszont az eljárás során ilyen intézkedésre nem kerül sor, a fegyelmi büntetés tartama akkor kezdődik, amikor a jogerős határozat alapján az elkövetőt ténylegesen is megfosztják a joggyakorlás lehetőségétől.
8.18.) Az 8.16) pontban meghatározott bejegyzést – ha arra lehetőség van – a másodfokú határozatot hozó fegyelmi szerv határozatának kihirdetése után azonnal bevezetik az elkövető tagnyilvántartó kartonjára és egyben bevonják a meghatározott okmányokat is. Amennyiben erre nincs lehetőség – mert pl. az elkövető nem jelent meg a tárgyaláson – ezeket az intézkedéseket a jogerős határozat alapján az ügyben első fokon eljárt fegyelmi szerv köteles megtenni, illetve ha a fegyelmi határozat első fokon jogerőre emelkedett, a 8.16) pontban szabályozott kötelezettség az elsőfokú határozatot hozó fegyelmi szervet terheli.
8.19.) Ugyanezen rendelkezéseket értelemszerűen alkalmazni kell az elnökség és közgyűlés által lefolytatandó I. és II. fokú eljárásokban is.
IX.
FELLEBBEZÉS
9.1.) Az első fokon hozott fegyelmi határozat ellen, annak kézbesítésétől számított 15 napon belül fellebbezésnek van helye, amelyet az első fokú fegyelmi szervnél kell benyújtani.
A fellebbezési eljárás díja 5.000.- Ft, melyet az Egyesület részére kell megfizetni a fellebbezés benyújtásával egy időben, készpénzben, vagy az Egyesület számlájára történő átutalás útján. Amennyiben a fellebbező fél az eljárás díját elmulasztja megfizetni, az elsőfokú határozatot hozó szerv a fellebbezést hivatalból elutasítja. Az elutasító határozat ellen kifogást lehet előterjeszteni a határozat kézbesítésétől számított 8 napon belül. A kifogást a másodfokú szerv megvizsgálja, mely alapossága esetén lefolytatja a másodfokú eljárást, az alaptalan kifogást elutasítja.
9.2.) Fellebbezésre jogosultak: az eljárás alá vont tag és az eljárást elrendelő szerv, vagy személy. A fellebbezés halasztó hatályú.
9.3.) A fellebbezést a fegyelmi bizottság elnöke – az ügy irataival együtt – a fellebbezési határidő lejártától számított nyolc napon belül köteles megküldeni a másodfokú szervnek.
9.3.) A másodfokú szerv tárgyaláson kívül, az iratok alapján hozza meg határozatát, azonban a fellebbező fél a fellebbezésével egy időben kérheti, hogy a másodfokú szerv tartson ügyében tárgyalást.
9.4.) Ha a fellebbezési eljárásban eljáró szerv a fellebbezést alaptalannak találja, azt elutasítja.
Ellenkező esetben az I. fokú határozatot részben vagy egészében megváltoztatja, vagy a határozat hatályon kívül helyezése mellett az I. fokú szervet új eljárásra és új határozathozatalra utasítja. A II. fokú határozatra a 8.13) pontban és 8.14) pontban írtak értelemszerűen irányadóak.
9.5.) A fellebbezési eljárásban eljáró szerv az I. fokú határozatban kiszabott büntetést csak erre irányuló fellebbezés esetén súlyosbíthatja.
9.6.) Ha a fellebbezési eljárásban eljáró szerv a fellebbezést érdemben elbírálta, a hozott határozat a kihirdetéssel jogerőre emelkedik. A II. fokú határozat ellen további fellebbezésnek helye nincs.
9.7.) A II. fokú határozat ellen 30 napon belül bírósághoz lehet fordulni.
9.8.) A jogerős határozattal kiszabott fegyelmi büntetést az Egyesület honlapján közzé kell tenni a cselekmény megnevezésével, az elkövető monogramjának és horgászigazolványa számának megjelölésével.
X.
ÚJ ELJÁRÁS KEZDEMÉNYEZÉSE
A fegyelmi határozat jogerőre emelkedésétől számított hat hónapon belül az eljárás alá vont személy új eljárás lefolytatását kérheti, ha olyan új bizonyítékot jelöl meg, mely az alapeljárásban terhére megállapított tényállás megdöntésére és ennek eredményeként kedvezőbb határozat hozatalára alkalmas. Az új eljárás elrendelése vagy a kérelem elutasítása az alapeljárásban jogerős döntést hozó fegyelmi szerv hatáskörébe tartozik. Az új eljárást elrendelő, illetve elutasító határozat ellen fellebbezésnek helye nincs. Egyebekben erre az eljárásra is a fegyelmi eljárás általános rendelkezései értelemszerűen irányadóak.
XI.
ELJÁRÁS IFJÚSÁGI TAGGAL SZEMBEN
Ifjúsági taggal szemben elsődleges cél a nevelés, ezért a fegyelmi eljárás elrendelése előtt – súlyos elbírálás alá eső esetek kivételével – az 5.4.) pont rendelkezései szerint kell eljárni. Az ifjúsági tag megidézésével egyidejűleg fel kell kérni a szülőt, vagy a gyámot is a megjelenésre. Az eljárás csak a jelenlétükben folytatható le. Amennyiben a szülő, vagy gyám többszöri meghívásra sem jelenik meg, úgy 8.3.) pont rendelkezései szerint kell eljárni és az eljárás alá vont távollétében kell az eljárást lefolytatni.
MELLÉKLET
KIEMELT FEGYELMI VÉTSÉGEK ÉS AZOK JAVASOLT BÜNTETÉSE ÉS ANNAK MÉRTÉKE:
1.) Horgászkezelésű vízen folytatott jogtalan halászat (pl. varsa, dobó-, vagy emelőháló, stb.) esetén 3-5 év horgászattól való eltiltás, kizárás.
2.) Tiltott eszközzel folytatott jogosulatlan horgászat, halászat (pl. gereblyézés, fenékhorog, tükörháló stb.) ill. kíméleti területen és vermelő helyen történő horgászat, halászat esetén kizárás.
3.) Horgászat arra jogosító okmányok nélkül, 2-5 év horgászattól való eltiltás, kizárás.
4.) Horgászat tilalmi időben, vagy tiltott helyen esetén 1-3 év horgászattól való eltiltás, kitiltás, tagsági jogok felfüggesztése.
5.) - Helyi méretkorlátozással védett faj méreten aluli példányának megtartása,
- Fajlagos tilalmi időben a tilalommal védett faj egyedének megtartása,
- Napi mennyiségi korlátozás túllépése
eseteiben 1-2 év/darab horgászattól való eltiltás, kitiltás.
6.) Az egyébként szabályos körülmények között fogott és megtartott halnak a fogási naplóba való azonnali, a készség újbóli bedobását megelőzően történő bejegyzésének elmulasztása esetén egy db halnál 1 év horgászattól való eltiltás, két db halnál 2 év horgászattól való eltiltás.
7.) Az ellenőrzésre jogosult személy, esetleg a szabálysértő magatartásra figyelmeztető másik horgász, vagy valamely egyesületi tisztségviselő tettleges bántalmazása, vagy velük szembeni kirívóan durva fellépés eseteiben 5 év horgászattól való eltiltás, kizárás.
8.) Az ellenőrzésre jogosult személy munkájának akadályozása, illetve intézkedésének meghiúsítása, személyének sértegetése, szidalmazása eseteiben 1-3 év horgászattól való eltiltás, kitiltás.
9.) A vízterületen, az egyesület irodájában tanúsított etikátlan, a társadalmi együttélés normáit sértő viselkedés; más horgászok, az egyesület tagjainak, tisztségviselőinek sértegetése, szidalmazása, lejáratása, indokolatlan zavarása; közbotrány-okozás eseteiben 1-3 év horgászattól való eltiltás, kitiltás, tagsági jogok felfüggesztése, kizárás.
10.) - Környezetvédelmi szabályok megszegése (növényzet irtása, vízszennyezés, rongálás),
- Horgászhelyen szemetelés,
- Egyéb, a horgászvízen érvényes szabályok megszegése,
eseteiben 3-12 hónap horgászattól való eltiltás, kitiltás.
A Felügyelő Bizottság Működési Szabályzata
A Ptk 3:82 § (1) értelmében kötelező Felügyelő Bizottságot létrehozni, ha a tagok több mint fele nem természetes személy, vagy ha a tagság létszáma meghaladja a száz főt.
Az ülés összehívását - az ok és a cél megjelölésével – a Felügyelő Bizottság bármely tagja írásban kérheti az elnöktől, aki a kérelem kézhezvételétől számított nyolc napon belül köteles intézkedni a Felügyelő Bizottság ülésének harminc napon belüli időpontra történő összehívásáról. Ha az elnök a kérelemnek nem tesz eleget, a tag jogosult az ülés összehívására.
Ennek során az Egyesület tisztségviselőitől, munkavállalóitól tájékoztatást vagy felvilágosítást kérhet, továbbá az Egyesület könyveibe, irataiba betekinthet, azokat megvizsgálhatja. A felvilágosítás és az iratokba való betekintés joga nem tagadható meg.
- az Egyesület működése során olyan jogszabálysértés, vagy az Egyesület érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése, vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az Elnökség döntését teszi szükségessé,
- a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó mulasztás merült fel.
Az Egyesület Felügyelő Bizottságának Működési Szabályzatát a 2016. évi Közgyűlés jóváhagyólag elfogadta, amely az Egyesület Alapszabályának mellékletét képezi.
Bankszámla számunk:
MBH Bank 66000035-10123717
Friss hírek
Tisztelt Horgásztársak!
Térképpel segítjük a napijegyes horgászatot!
A térképet itt tudják megtekinteni.
a Vezetőség
Szavazás